Kak och bakdag.

Pa Mandag ska jag och Elli ha julbaksdag. Det ska bli jattekul. Jag sitter och dreglar over recept. Vi funderar pa lite olika smaskigheter som kanelbullar, marknadsgodis och mjuk pepparkakemuffins. Pepparkakorna ska vi dock kopa fardiga.

Arla har manga harliga recept, dar far jag min inspiration ifran!

Nar jag var liten alskade jag Radiokaka:
Farfars julradiokaka

Ingredienser
150 g smör
300 g mörk eller ljus choklad
1 dl florsocker
1 msk pepparkakskrydda
2 äggulor
20 kex, typ Mariekex

GOR SA HAR:

Smält smöret i en kastrull. Ta den från värmen. Bryt chokladen i bitar. Lägg ner dem i smöret och rör tills de smälter. Rör ihop florsocker, pepparkakskrydda och äggulor. Rör ner den ljumma chokladsmeten. Klä en avlång form, ca 1 1/2 liter, med plastfolie. Bred ut ett lager chokladsmet i botten. Varva sedan kex och smet. Avsluta med smet. Låt stelna i kylen över natten. Skär kakan i skivor med vass kniv.

Nat som ar gott och enligt mig valdigt enkelt ar mjuk pepparkakemuffins med lingonsylt. Man koper bara en mjuk pepparkakemix, ror ihop det och haller med muffinsformar. Sen toppar man med en klick lingonsylt. In i ugnen bara sen ar det klart! Mums! (TIPS: Toppa med lite glasyr for extra mumsighet!!)

Minichokladmuffins

Fx


Kommentarer
Postat av: Neal

i'm looking forward to eating it all!

2007-12-04 @ 14:48:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0